Lättillgänglighet + Shopping = Sant

När man ser till lättillgänglighet och shopping så ser man snabbt att dessa två definitivt hänger samman. Vi har shoppingmöjligheter hela tiden, vare sig vi surfar runt på nätet, eller om vi är ute och spatserar i den verkliga världen.

Denna lättillgänglighet leder till att vi shoppar både ofta och mycket och lockelserna finns överallt. Även om man bestämmer sig för att ha shoppingstopp under en månad så kommer ändå mataffären locka till onödiga inköp, så det är ytterst svårt att komma ifrån denna typ av shopping.

Icke nödvändiga varor

Shopping används främst för att beskriva inhandlande av varor som vi kanske inte direkt behöver, utan som vi lockas till av andra anledningar. När vi shoppar fylls vi med en härlig känsla som är helt annorlunda än den känsla vi har i kroppen när vi handlar mjölk och bröd, så det är definitivt helt skilda sätt att handla på.

Vi behöver alla någon gång ibland gå loss och shoppa lite, oavsett om det är bildelar, kläder, skönhetsprodukter eller leksaker det handlar om. Naturligtvis är detta ett behov som skapats av marknaden då vi knappast föds till att vara intresserade av shopping, men det innebär inte att det inte finns ett generellt intresse för det.

Välbefinnande och shopping

När det talas om shopping och hur det påverkar oss så är det många som är överens om att det är någonting som ger oss en känsla av välbefinnande. Alla håller inte med om shoppingens positiva effekter, men majoriteten gillar det och mår bra av det.

Att shoppa handlar om att ”unna sig” och allt det vi gör för att unna oss lite extra guldkant i vardagen är något som vi gärna håller på med både mycket och ofta. Då vi kan shoppa både på nätet och i vanliga butiker numera så ökar shoppingen hela tiden och det verkar inte finnas något stopp på hur mycket det kan shoppas för!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *