Desigual säljer kläder med känsla

Det unika och färgstarka är i centralt i det spanska modemärket Desiguals design. Inom marknadsföringen fokuserar man på att kunden ska vara en del i en upplevelse till exempel genom att anordna en kyssturné genom Europa eller att uppmana kunderna att klä av sig.

– Vi är ett modeföretag, men vi säljer inte kläder. Vi vill att kunden känner sig annorlunda när de bär våra plagg, säger Desiguals retail director Arantxa Gomez.

Målet är att kunderna ska känna sig unika. Desiguals plagg är tillverkade för människor istället för kroppar. Det handlar om det där unika: starka färger, mönster och tryck. Ofta influerat från konst som till exempel graffiti eller lapptäckesteknik. Man kan kalla det romantiskt eller exotiskt. Det finns inga hinder – en bärare av Desigual har gärna färg på både väska, skor och klänning. Inspiration och kreativitet är nyckelord och istället för less is more snackar vi snarare more is more – traditionella klädkoder är inget som Desigual tar hänsyn till.

Upplevelsen en del av marknadsföringen

Desiguals marknadsföring har väckt uppmärksamhet. Desigual säljer kläder genom att sälja en känsla menade Desiguals retail director Arantxa Gomez på Drapers Fashion Forum.

– Vi vill att kunden känner sig annorlunda..

2011 lanserade Desigual en kampanj där de utlovade att de kunder som kom till butiken kunde ”komma avklädda och gå därifrån påklädda” – något som en del tog bokstavligt och kom till butiken beredda att ta av sig till underkläderna för att utnyttja erbjudandet. Desiguals marknadsföring handlar enligt Arantxa Gomez om att få kunden att vara en del av upplevelsen.

Ett exempel på det är när Desigual anordnade en ”Kisstour” genom Europa. Det hölls ”Kiss Partys” i flera europeiska storstäder där underhållning, gemenskap – och självklart kyssandet – stod i fokus. En annan av Desiguals kampanjer var ett samarbe med nycirkusgruppen Cirque du Soleil. Desigual släppte en kollektion som var inspirerade av gruppen och där kreativitet och färg var centralt. Kollektionen omfattande ungefär 60 plagg och accessoarer. Modeföretaget Desigual grundades i Spanien på 80-talet av Thomas Meyer och idag har man ungefär 7000 butiker runt om i världen även fast Spanien alltid har varit en stark marknad för Desigual.